Batteribytesystem på tunga elfordon 

Det har säkerligen inte undgått någon om att vårt samhälle blir alltmer elektrifierat, för att inte tala om att antalet elektrifierade fordon ökar!

Nu ser vi allt fler batteridrivna tunga elfordon på marknaden och inte minst inom byggbranschen. Men med eldrivna fordon betyder det också att vi måste ha möjlighet att ladda upp batterierna, vilket kan bli en utmaning om vi inte har en tillräcklig laddinfrastruktur. Sedan tar det rätt lång tid att ladda upp ett batteri, om vi jämför tiden det tar att fylla upp en tank med diesel. Men nu arbetar VTI (statens väg- och transportforskningsinstitut), tillsammans med Linköpings universitet, med ett nytt forskningsprojekt beträffande ett batteribytessystem, som ska effektivisera hela laddprocessen för tunga fordon, vilket låter väldigt intressant!   

Hela batteribytessystemet går ut på att byta ut det urladdade batteriet med ett laddat batteri, ladda upp det, för att sedan byta batteri gen och så vidare! Tänk ett uppladdningsbart batteri som du laddar i en speciell låda och som du kan använda senare igen, när det andra batteri har slut på energi. Detta system finns redan i stor utsträckning i Kina, men här i Sverige har vi inte riktigt anammat denna teknik ännu. Med det här forskningsprojektet hoppas kunna se om vi kan applicera liknande lösning här i Sverige.  

Detta system har enligt VTI en hel del fördelar, bland annat att själva bytet av ett fullt batteri går på bara några minuter! Hela systemet bygger också på en tillgänglig teknik, men problemet som institutet ser det, är att själva affärsmodellen saknas. Hur ska det bli affärsmässigt lönsamt med ett sådant batterisystem i Sverige? En fråga är till exempel hur ägandet av batterierna och batterisystemstationerna skulle kunna se ut om batterierna och fordonen skiljs åt och inte behöver ha samma ägare. Forskningen kommer även vilja få fram och se vilka fördelar och nackdelar det faktiskt finns i jämförelse med andra alternativ, som till exempel laddning via kabel. Det finns helt enkelt en hel del att tänka på här! Men tanken är att förhoppningsvis bygga upp en demonstrationsbytesstation med tre stationer runt om i Sverige. En i Linköping, en i Norrköping och en i Stockholm. På så sätt kan man se hur det kan fungera och hur man eventuellt kan gå vidare med detta logistiskt. 

Det ska bli spännande att följa detta forskningsprojekt och se om batteribytesstationer kanske även här i Sverige kan effektivisera laddningen för de tunga elfordonen, och kanske på sikt andra elfordon också! Det ett viktigt ämne att forska om i och med att vi går mot en alltmer elektrifierad värld där frågan gällande laddinfrastrukturen för elfordon blir allt större, och säkert kräver flera olika lösningar. 

Föregående
Föregående

Byggbranschens Säkerhetspark 

Nästa
Nästa

Dags för IT-forum!