De nya arbetsmiljöföreskrifterna
En byggherre vill ha något byggt och kontaktar en eller flera konsulter för att gå från idé till handling. Redan när man lämnar idén till att börja forma detta till olika ritningar och funktioner påbörjas det som Arbetsmiljöverket kallar för BAS-P-skedet, byggarbetsmiljösamordningen för projekteringen/planeringen. Detta skede kan pågå i olika steg, från systemhandling till ramhandling, till bygglovshandling till bygghandling. Byggherren kan alltså utse BAS-P till de olika faserna i projekteringen och planeringen. Är vi med projekteringen brukar vi utses till BAS-P, ofta när man går från bygglovshandling till bygghandling, och ibland när bygglovshandlingar ska tas fram.
I detta BAS-P-skede ska vi samordna arbetsmiljöarbetet som utförs av de olika projektörerna och faktiskt även byggherren. Vi formar utifrån projektörers och byggherres medverkan huvudtidplanen, börjar bygga upp APD (arbetsplatsdisposition) och AMP (arbetsmiljöplan) och utvecklar såklart de olika ritningarna och övriga handlingar som behövs för en säker produktion. Vår uppgift som BAS-P är att byggarbetsmiljösamordna, men det är projektörerna och byggherren som ska medverka i arbetet och beakta olika arbetsmiljöaspekter i sina beslut, för att skapa en säker byggproduktion och säker byggarbetsmiljö.
Den 1 januari 2025 förtydligas och utvecklas detta i de nya arbetsmiljöföreskrifterna som börjar gälla då, särskilt i AFS 2023:3, främst i kapitlen för byggherren, projektörerna och i kapitlet för de grundläggande principerna. Låt oss titta på nyheterna i AFS 2023:3 gällande vad projektörerna behöver göra.
Som projektör ska man medverka till lösningar och åtgärder för att förebygga olyckor och ohälsa, dels i byggproduktionen och dels under byggnadens framtida drift. Projektörerna ska bidra i BAS-P:s byggarbetsmiljösamordning, för skapa en god planering och projektering. Som projektör måste man lyfta blicken och se hur de egna tänkta lösningarna samverkar med andra projektörers tänkta lösningar, i samråd med BAS-P, byggherre och övriga projektörer. Projektörerna behöver ha ett ledningssystem med rutiner för hur de ska beakta arbetsmiljöaspekter i det man är med och utformar för att säkerställa en god och säker arbetsmiljö för byggproduktionen, där man har byggt upp sina rutiner, inklusive stödjande material, och sin kompetens, för att säkerställa att man efterlever grundprinciperna i föreskriften, samt hur och när man tar hänsyn under sitt skapande av ritningar, beskrivningar och beräkningar, och vilka hjälpmedel och stöd man har för detta.
Grundprinciperna ska vägleda alla fram i projekteringen. Det handlar om att på ett systematiskt sätt och med tillräcklig kompetens kring arbetsmiljöaspekterna inom området man själv ska projektera, identifierar, bedömer och hanterar risker för att eliminera dem eller ta fram åtgärder för dem. Vilka risker kan undvikas och vilka kan inte undvikas och därför måste hanteras? Fallrisker? Ergonomiska risker? Kemiska risker? Andra risker?
Som projektör är man med och medverkar till grundplattformen till arbetsmiljöplanen till det specifika byggprojektet, med risker man vet uppstår inom sitt område som inte kan undvikas, och åtgärder och anvisningar för att förebygga dem. De ska bidra med underlag i arbetet med att utforma Arbetsmiljöplanen och i att ge särskilda instruktioner och monteringsanvisningar till framför allt prefabricerade element, men även mer svåra designlösningar och konstruktioner. Idag har det varit rätt sällsynt att vi får detaljerade instruktioner att ta med oss till produktionens olika aktörer, och inser att vi kommer behöva kräva mer framåt. Varje aktör som formar en lösning måste också förstå hur man ska ta sig an den lösningen på ett säkert sätt, alltså i att beskriva i en instruktion eller monteringsanvisning.
Att prata om arbetsmiljörisker och åtgärder under projekteringsmötena är viktigt, där bland annat Arbetsmiljöplanen, Arbetsplatsdispositionen (APD), Huvudtidplanen, projekteringstidplanen och produktionstidplanen behöver samordnas och byggas upp för att förebygga olycka och ohälsa.
Tidplaneringen måste tas upp. Det är viktigt att ha respekt för tänkt tidplan för projekteringen och planeringen, för att skapa tillräckligt med tid för att kunna planera och samordna produktionen. Det är också viktigt att involverade projektörer också förstår och beaktar de olika lösningarna och förutsättningarna för moment som uppstår kring deras valda lösningar så att produktionstidplanen blir så väl tilltagen att ohälsa och olycksfall kan undvikas. Vi vet att vissa metodval eller materialval kräver mer tid, i leveranstider, i utförande och i uttorkning, och det måste man förstå och väga mot en realistisk och väl tilltagen tidplan till förmån för en säker byggproduktion.
Vi tycker att det nya regelverket är bra i denna nya föreskrift, som särskilt lyfter fram byggarbetsmiljösamordningen och projekteringen, och att Arbetsmiljöverket i stora delar fångat upp viktiga ingredienser för att skapa förutsättningar för en säker byggproduktion. Vi utgår också från att våra projektörer fångat upp detta och spetsat till sina rutiner och ledningssystem, för att ännu bättre kunna bidra i detta framåt, så man inte bara tar fram sin tekniska lösning eller design, utan att man också sätter sig in i vad den betyder i produktionstid, i arbetsmiljörisker och vad som behöver göras för att förebygga olyckor och ohälsa.
Givetvis har projektörerna god koll på de nya föreskrifterna och tycker precis som vi, att det är hög tid för ett ökad fokus på en säker produktion, redan under projekteringen. Som BAS-P kommer vi att driva och samordna det arbetet.
Ni som ännu inte fångat upp de nya föreskrifterna och läst in er på dem, ni hittar dem på www.av.se och kan kostnadsfritt ladda ned dem, 2023:1 - 2023:15. De börjar gälla den 1 januari 2025, men om Ni inte redan har koll på dem är det hög tid att förbereda er för dem, rutinmässigt och kunskapsmässigt! Vi är redo!