Säker byggarbetsplats: Entreprenörens viktiga roll

En röd cirkel där det står "Entreprenörernas betydelse för en säker byggarbetsplats, och det nya “klartecknet” som måste ges innan etablering sker "

Alla entreprenörer är arbetsgivare för sina egna medarbetare. Alla entreprenörer har chefer (arbetsgivarens förlängda arm) för sina medarbetare (arbetstagare) och ett tillhörande ledarskap. Ett ledarskap som bottnar i värderingar och i hur man aktivt arbetar med kunskap och systematik! Som arbetsgivare har man ett ansvar för sina medarbetare och i att ge dem rätt kompetens, rätt förutsättningar och en tydlighet kring regler och rutiner, men också i att följa upp allt detta. 

Det är grundbulten i en god säkerhetskultur på en byggarbetsplats, att alla arbetar med och utvecklar sin kompetens och sina rutiner, så att vi lättare kan samverka och skapa en säker byggarbetsmiljö för alla, där vi tar hänsyn till varandras moment och risker. 

Vi är också entreprenör, byggentreprenör, men väldigt ofta, i princip alltid, agerar vi även som byggarbetsmiljösamordnare. Vi ska således skapa goda förutsättningar för våra egna medarbetare, men också säkerställa en säker byggarbetsplats för alla att verka på, och säkerställa en god samordning bland alla aktörer och sedan en god efterlevnad av det regelverk och de åtgärder som tagits fram.  

Vi är också väl medvetna om att många förutsättningar skapas i ett tidigare skede, när ett projekt planeras och projekteras fram, men här i denna blogg ska vi lägga fokus på produktionsskedet och alla entreprenörer som medverkar i ett projekt. Fokus idag har vi på Arbetsmiljöverkets föreskrift 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning, samt föreskriften 2023:13, kapitel 5 Byggnads- och anläggningsarbete, som tar upp arbetsgivarnas ansvar och uppgifter inom bygg/anläggning, något vi alla “Entreprenörer” ska efterleva. De två föreskrifterna lever i samklang med varandra, som förutsätter att alla entreprenörer medverkar för en god samordnings skull och för en säker arbetsplats skull.  

Låt oss börja med föreskriften 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning. Egentligen spelar entreprenörerna en mindre roll i denna föreskrift, men flera entreprenörer har vi ändå med under projekteringen där de då betraktas som “projektörer”, där de antingen internt medverkar eller har med sig köpta konsulter. Då är man med och påverkar lösningar och ger förslag till skyddsåtgärder redan i detta tidiga skede. Det ska vi dock inte prata så mycket om nu, utan snarare om det som BAS-U behöver få av alla entreprenörer innan klartecken kan ges, samt om information och introduktion, se kapitel 4 §§ 12-16. En entreprenör får alltså inte enligt den nya föreskriften etablera sig på en byggarbetsplats och påbörja sina arbeten, förrän de levererat viktig arbetsmiljöinformation till BAS-U och därefter fått ett klartecken från BAS-U. Och i begreppet “entreprenör” finns också med i beaktande att man ska ta hand om arbetstagare från andra företag som är att betrakta som “inhyrda”. I begreppet entreprenör ingår även aktörer som är egenföretagare och har enskild firma, även utan andra anställda än “sig själv”. Även sådana aktörer behöver agera och överlämna lämplig arbetsmiljöinformation till oss som BAS-U och få ett klartecken. Syftet är ju att leverera viktig arbetsmiljöinformation om de egna arbetena, för att kunna skapa goda förutsättningar på byggarbetsplatsen! 

Det innebär att man som entreprenör behöver se till att den egna kedjan med extra “bemanning” också behöver omhändertas på ett bra sätt. Är man till exempel murare som anlitar extra bemanning av annat murarföretag är det viktigt att förstå att man är “entreprenör” åt dem med, eller ställningsföretaget som kanske anlitar extra bemanning.  Men, i vissa fall köper man inte bemanning utan snarare specialister som utför vissa tjänster, och då ska de istället betraktas som egna entreprenörer som också till BAS-U behöver ge viktig information och sedan få klartecken av BAS-U.  

Som entreprenör ska man inte bara ge BAS-U information, utan man ska även ta emot information från BAS-U kring tänkta säkerhets- och ordningsregler med mera. Denna information ska man sedan säkerställa att man tar med sig när man förbereder sina medarbetare och/eller sin externa bemanning, eller till specialisterna man anlitar under sig.  

Just den här kommunikationen kring klartecken är helt ny text i föreskrifterna som börjar gälla nu vid årsskiftet, och vi utgår såklart från att våra underentreprenörer redan har koll på detta, och såklart även övriga entreprenörer som vår kund anlitar, så kallade sidoentreprenörer. Klartecknet finns med i 2023:3, BAS-U:s kapitel 4, § 12:

Bas-U ska ge klartecken till entreprenörerna innan de får påbörja sitt arbete i byggprojektet för första gången. Innan Bas-U kan ge klartecken för start av arbetet, ska entreprenören ha lämnat in uppgifter om 

  1. arbeten med särskild risk vars åtgärder ska beskrivas i arbetsmiljöplanen enligt 11 kap. 12 §, 

  2. arbetsmiljörisker som det egna arbetet kan orsaka för övriga som arbetar på byggarbetsplatsen, och 

  3. egna arbetsmiljörisker som kan åtgärdas genom samordning. 

Bas-U ska även se till att arbetsmiljöriskerna är hanterade eller att det finns planerade åtgärder innan entreprenören får påbörja sitt arbete.” 

Faktum är att detta krav som anges ovan också anges i föreskriften 2023: 13, kapitel 5 Byggnads- och anläggningsarbete, § 5, där det åligger arbetsgivare (=entreprenörer) att ge denna information till BAS-U. Föreskrifterna speglar således varandra. 

Det krävs med andra ord en väldigt god kommunikation och planering så entreprenörer inte bara dyker upp på en byggarbetsplats hur som helst. Våra rutiner beror på när en aktör köps in, alltså i vilket skede köpet körs. Det kan komma att handla om en kommunikation på projekteringsmöten eller på samordningsmöten som en aktör får delta på innan de ska ut på bygget, eller att vi i samband med inköpet av aktören går igenom arbetsmiljön och får erforderlig information av dem. Det kan såklart även ske i separat möte och samtal med dem. Vi kommer dock att dokumentera kommunikationen, och kan inte nog understryka vikten av att våra underentreprenörer och även kunden, till oss informerar om och föranmäler tänkta entreprenörer och specialister som de vill engagera i projektet så vi kan få till en fungerande rutin för klartecken. 
 
I samma nya föreskrift, i samma kapitel, ska vi som BAS-U också ge entreprenörerna på bygget information om tänkt upplägg på byggarbetsplatsen, med säkerhetsregler med mera. Det kan ni läsa mer om i § 14: “Bas-U ska informera entreprenörerna om hur samarbete och samordning ska organiseras och genomföras, om sådant som kan påverka entreprenörernas arbete samt om innehållet i arbetsmiljöplanen.” 

Som BAS-U ska vi även säkerställa att alla individer som ska ut på en byggarbetsplats också får erforderlig information och introduktion, se samma föreskrift och kapitel, men istället i § 15: 

“Bas-U ska se till att de som ska arbeta på byggarbetsplatsen får en introduktion där man minst går igenom 

  1. de gemensamma ordnings- och skyddsregler som gäller i byggprojektet, 

  2. aktuella arbetsmiljörisker och riskzoner, 

  3. aktuella arbetsmiljöåtgärder som är genomförda eller planerade, 

  4. hur man ska göra om det uppstår arbetsmiljörisker som inte är hanterade, och 

  5. andra relevanta delar ur arbetsmiljöplanen. 

Allmänna råd: Exempel på de som ska introduceras är, utöver entreprenörernas personal, bland annat konsulter, byggherrens personal och andra som utför tillfälliga arbetsuppgifter. Alla aktuella risker och åtgärder som kan påverka flera aktörer bör tas upp. Rutiner för nödläge, utrymning och återsamling kan vara relevanta delar av arbetsmiljöplanen att ta upp, liksom en arbetsplats-dispositionsplan (APD-plan). Introduktionen bör också ta upp vad som gäller om någon inte följer ordnings- och skyddsreglerna.” 

Ovanstående kommer vi att lösa på lite olika sätt beroende på typ av projekt det handlar om, men alldeles oavsett gäller det att entreprenörerna och övriga individer som ska ut på byggena förstår varför vi kräver att man medverkar i sådana introduktioner. På etablerade byggarbetsplatser kommer detta att ske vid en individs inskrivning och kräva en tydligt planerad och kommunicerad entré för respektive person, så vi kan få en god struktur och effektivitet i rutinerna. Vi kommer framför allt att erbjuda filmer med viss kompletterande muntlig information.  

I § 16, i de allmänna råden, lyfter dock Arbetsmiljöverket att denna introduktion inte förtar entreprenörernas viktiga roll i att förbereda sina medarbetar inför etableringen i projektet, med att ge information och instruktioner.  

Mer om vad en entreprenör ska göra står dock i föreskriften 2023:13, i kapitel 5 gällande byggnads- och anläggningsarbeten. Se särskilt §§ 8-9 där, som anger just att arbetsgivare ska sköta detta gentemot sina medarbetare: “Arbetsgivaren ska informera arbetstagarna om hur byggnads- eller anläggningsarbetet ska genomföras på ett säkert sätt, vilka regler som ska tillämpas och vilka arbetsmiljöåtgärder som är genomförda eller planerade. 

Arbetsgivaren ska också ge tillräckliga instruktioner om hur arbetstagarna ska utföra arbetet på ett säkert sätt. Informationen och instruktionerna ska vara tillgängliga och begripliga för de arbetstagare som de riktas till. Arbetsgivaren ska förvissa sig om att arbetstagarna har förstått informationen och instruktionerna. 
 
Allmänna råd: Det är lämpligt att de olika arbetsgivarna samlar sina arbetstagare inför start av arbetet på byggprojektet för en genomgång av det som ska utföras och eventuella avvikelser från det som normalt brukar förekomma. Inför enskilda arbetsmoment kan instruktioner ges i form av en arbetsberedning där arbetsmiljörisker hanteras. 

Att information och instruktioner ska vara tillgängliga och begripliga kan innebära att det behövs muntliga genomgångar eller bilder i kombination med skriftlig information, och att de ges på ett språk som arbetstagaren förstår. 

Arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna följer de ordnings och skyddsregler som Bas-U utfärdar och att arbetstagarna deltar i byggarbetsplatsens arbetsmiljöarbete. “ 

Särskilt nämner Arbetsmiljöverket i § 10 att “respektive arbetsgivare ska se till att de medverkar till god ordning på byggarbetsplatsen och att onödigt material, redskap, emballage, avfall och liknande tas omhand, samt att städning ute på bygget utförs regelbundet”. I § 11 nämns också väldigt tydligt att respektive arbetsgivare ska se till att de egna medarbetarna bär den personliga skyddsutrustning som krävs, och särskilt nämns hjälmen: “Arbetsgivaren ska se till att skyddshjälm med hakrem och skyddsskor med spiktrampskydd och skyddståhätta används, om det inte är uppenbart onödigt.” 

Varje entreprenör är således arbetsgivare och har ett arbetsmiljöansvar för sina medarbetare samt för inhyrda arbetstagare. BAS-U är inte arbetsgivare åt alla, och är alltså inte allas chef. Däremot ska vi som BAS-U skapa erforderliga ordnings- och säkerhetsregler samt sköta samordningen av arbetsmiljön, med bidrag från övriga aktörer. Givetvis ska vi reagera och agera när vi ser att det behövs, men respektive aktör ska göra sina medarbetare redo för att komma ut och utföra sina arbeten på byggena, och följa upp sina medarbetares insatser och efterlevnad av krav. 

Kort summerat, vad ska då alla entreprenörer göra, enligt det nya regelverket, för att bidra till säkra byggarbetsplatser. Alla entreprenörer ska 

  • lämna uppgifter till BAS-U om olika arbetsmiljörisker, så att BAS-U kan göra genomföra sin samordning på ett bra sätt.  

  • så tidigt som möjligt beakta arbetsmiljöfaktorer när de planerar sitt arbete. 

  • planera sitt arbete så det inte krockar i tid och rum

  • informera sina medarbetare om hur arbetet ska genomföras på ett säkert sätt, vilka regler som ska tillämpas och vilka åtgärder som är genomförda eller planerade, och de ska även ge sina medarbetare tillräckliga instruktioner. Givetvis måste man säkerställa att medarbetare också har förstått informationen och instruktionerna. 

  • se till att medarbetarna följer ordnings- och skyddsreglerna som BAS-U tagit fram för byggarbetsplatsen, och att de aktivt medverkar i byggarbetsplatsens arbetsmiljöarbete. 

  • medverka till en god ordning på byggarbetsplatsen och att städning sker regelbundet. 

Det är viktigt att man är med på noterna kring vad BAS-U måste säkerställa innan en aktör får påbörja sina byggnadsarbeten på byggarbetsplatsen och vad varje enskild individ måste ha fått för information, instruktion och introduktion innan de kliver ut i produktionen. Detta kräver ett gott samarbete och god framförhållning från alla parter för att få detta att fungera på ett smidigt sätt. Vi måste veta vilka aktörer som ska ut på byggena och när de ska ut på byggena, oavsett om det handlar om våra underentreprenörer, deras specialister eller inhyrda aktörer eller kundernas anlitade entreprenörer. Detta har vi rutiner för redan idag, men nu blir det än mer viktigt att alla aktörer förstår och respekterar detta för att göra allt så smidigt vi bara kan.  

Naturligtvis har de allra flesta koll på nyheterna i föreskrifterna vid det här laget, men har man inte det är det viktigt att läsa på. 

Det går lätt att ladda ned alla femton nya föreskrifter från Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se . De är gratis att ladda ned som pdf. Ladda ned, läs på och justera ert ledningssystems rutiner, insatser, mallar och checklistor! 

Vi är redo rent rutinmässigt och har justerat i mallar, checklistor och mötesrutiner med mera. Det känns också som rätt steg att ta av Arbetsmiljöverket, så alla aktörer tar det där extra steget i arbetsmiljöarbetet. Liknande rutiner finns redan hos många aktörer, särskilt på de större byggarbetsplatserna, men nu blir det alltså ett myndighetskrav som ska tillämpas av alla! 

Vi är redo! 

Föregående
Föregående

Vi är med i årets XL-hjälpen! 

Nästa
Nästa

De nya arbetsmiljöföreskrifterna