Arbetsmiljöverkets nya regelverk 2025

Visst har Ni koll på Arbetsmiljöverkets nya regelverk som träder i kraft 1 januari 2025? Har Ni koll på de nya rutinerna vi som BAS-U ska ombesörja? 

1 januari 2025 träder Arbetsmiljöverkets nya regelverk i kraft. Alla befintliga föreskrifter slängs i papperskorgen och 15 nya föreskrifter träder i kraft! Ja, regelverket är i princip detsamma som tidigare, men landar nu i en helt ny struktur, med syftet att förenkla för oss att läsa och förstå föreskrifterna. Men, det kommer även några nyheter, som särskilt berör oss inom byggbranschen, i synnerhet byggherrar, byggarbetsmiljösamordnare och projektörer. 

Byggherrarna lyfts fram ännu mer, som viktiga i att skapa goda förutsättningar för att bygga upp en bra och säker byggarbetsmiljö, t ex genom att förstå och ge oss realistiska, väl tilltagna och schyssta tidplaner, samt andra viktiga förutsättningar för en trygg och säker produktion. 

Projektörerna lyfts också fram ytterligare nu. De ska på ett ännu mer tydligt sätt bidra med säkerhetsåtgärder som behövs i lösningarna de projekterar, t ex att den som konstruerar stommen, också ska bidra med att ta fram lämpliga monteringsanvisningar och instruktioner.  

Entreprenörerna lyfts fram, men kanske inte på ett lika nydanande sätt, men däremot så lyfts BAS-P och BAS-U fram ytterligare. 

En av de nya föreskrifterna, AFS 2023: 3, tar särskilt fram byggarbetsmiljösamordningen och projekteringen och flera roller har fått egna kapitel där, t ex byggherren, projektörerna, BAS-P och BAS-U. Vi agerar i princip alltid BAS-U och alla tjänstepersoner i våra projektteam är komplett utbildade för att kunna agera handläggare. BAS-P agerar vi också ofta, men det beror ju lite på typ av entreprenadform vi medverkar i. Om handlingarna redan finns framme, i en så kallad utförandeentreprenad, har troligen byggherren själv agerat som BAS-P, eller gett uppdraget till en konsult. 

I AFS 2023: 3, i kapitel 4 för BAS-U, finns det två nya rutiner som träder i kraft vid årsskiftet, klartecken, samt information och introduktion. Det är i kapitel 4, §§ 12-16, som dessa lyfts fram. När det gäller klartecken handlar det om att alla entreprenörer som på ett eller annat sätt ska medverka ute i produktionen, innan de påbörjar sina arbeten, till oss som BAS-U överlämna erforderlig information om sina risker som behöver omhändertas utifrån ett samordningsperspektiv. Det kan handla om lämpliga texter att ta med i arbetsmiljöplanen, eller om lämpliga skyddsåtgärder ute på byggarbetsplatsen för en god samordnings skull. Det blir således tydligare nu att alla entreprenörer aktivt ska medverka för en säker produktion. Med entreprenör menas alla aktörer som ska producera, oavsett vem som handlat upp vem. Om kunden handlar upp flera entreprenörer, som då blir våra sidoentreprenörer, ska dessa av oss som BAS-U få klartecken, innan de får påbörja sina arbeten. Byggherren måste därför till oss vara tydlig med vilka de är och när i tid de beräknas komma till bygget, så vi kan föra en dialog med dem dessförinnan. Våra underentreprenörer köper ibland in specialister under sig, och även dessa aktörer behöver få klartecken av oss. 

Klartecknet bör dokumenteras, och eftersom denna överlämning av arbetsmiljöinformation kan ske på lite olika sätt, dokumenterar vi också det på olika sätt. Det kan vara så att en aktör medverkar redan under projekteringen och bekantar sig med riskerna redan i det skedet, och en aktör kan innan de anländer till bygget börja medverka på våra samordningsmöten vi har med entreprenörer. Vissa aktörer kan redan vid inköpstillfället, som ligger nära deras produktionsstart, vid inköpsgenomgången till oss överlämna erforderlig arbetsmiljöinformation. När det sker på något av dessa sätt, noterar vi i mötesprotokoll eller direkt i inköpet att ett klartecken finns. Några aktörer däremot behöver vi lösa det på andra sätt för, där vi i all enkelhet kan få det överlämnat via telefonsamtal, digitalt möte eller vid arbetsplatsbesök, och då dokumenterar vi klartecknet via en digital checklista som endast hanterar detta klartecken, inklusive att vi till dem ger tillbaka information om byggarbetsplatsens arbetsmiljö och skydds- och ordningsregler mm.  

Klartecknet ligger i linje med sättet vi vill arbeta, nämligen att i förväg veta vilka aktörer som kommer till vår byggarbetsplats och av dem ta del av deras erfarenheter och kunskap kring sina egna moment, som är betydelsefulla för oss för att få till en bra samordning. I detta lägger vi även in vår information och introduktion till dem som entreprenörer, så de av oss fått förutsättningarna som gäller när de sedan drar igång sin produktion hos oss, som de har med sig i sin introduktion och arbetsberedning av sina egna medarbetare innan de kommer ut till byggarbetsplatsen. Idag fungerar det riktigt bra med vissa entreprenörer, medan det finns ett utrymme till förbättring hos vissa andra. Vi kommer att påtala och påminna alla aktörer om vilka rutiner vi nu kräver mer tydligt. Internt har vi utbildat alla på nytt i BAS-U-utbildning, infört förtydligande i vårt KMA-ledningssystem, samt förtydligat i olika mötesmallar och inköpsmallar.  

Introduktion och information har också förtydligats i föreskriften, som ska säkerställas, förutom till alla entreprenörer, till alla individer som ska vistas på bygget, både för en kortare och längre tid, även byggherrens och brukarens medarbetare som kommer på besök, eller andra besökare! Detta är en rutin vi är något mer bekant med att ha formaliserat redan ute på flera entreprenadprojekt. När en individ anländer till bygget får de inte gå rätt ut och börja bygga, utan först ska vi säkerställa att de får en tillräcklig introduktion och information, antingen att de fått det på hemmaplan, eller att de får det av oss. På våra etablerade byggarbetsplatser med produktionsledning på plats, känns det bättre att vi ordnar med detta, då vi ändå behöver ha en inskrivningsrutin. Det förtar dock inte att entreprenörer enligt sina föreskrifter ska förbereda sina egna medarbetare inför byggarbetsplatsens utmaningar och förutsättningar. När en individ anländer till oss tas de emot för en inskrivning och introduktion. På våra etablerade byggarbetsplatser kommer produktionsledningen nu att säkerställa en introduktion som film. Den kommer i kortfattat berätta om projektet och vad som ska byggas, för att sedan lite mer fördjupat gå igenom APD-planen (arbetsplatsdispositionsplanen) och AMP (arbetsmiljöplanen), inkluderat nödlägesrutiner, ordnings- och skyddsregler och särskilda risker mm. Tack vare dagens tekniska möjligheter är det väldigt lätt att på egen hand ta fram introduktionsfilmer, och vi har ombesörjt flera olika framtagna filmer hos oss nu. Varje projekt har sin egna unika introduktionsfilm, även om vissa element i filmerna såklart påminner om andra filmer. Introduktionen och inskrivningen ska sedan signeras av den som fått en introduktion.  

Även på byggservice för ramavtalen som ofta har små avrop, kommer filmer tas fram!  

Tack vare Fieldlys “gröna app”, som egentligen heter Fieldly personalliggare, kan vi även göra introduktionsmaterialet, AMP mm tillgängligt till alla individer som tillhör företag vi ger åtkomst till projekten. Smidigt för alla, och det kräver att individerna har Id06-kort, vilket är ett obligatoriskt krav hos oss ändå.  

Vi känner oss redo som BAS-U inför regelverkets ikraftträdande, och hoppas såklart att alla berörda är redo och förstår tanken med dessa rutiner, klartecken och introduktion, och bidrar till att få det hela att fungera smidigt genom en god kommunikation med oss! Vi klarar det inte utan att övriga entreprenörer aktivt kommunicerar med oss och också förstår det nya regelverket. 

Föregående
Föregående

De nya arbetsmiljöföreskrifterna

Nästa
Nästa

Dags för ett studiebesök med kalkyl och inköpsforumet!