De nya arbetsmiljöföreskrifterna
BAS-P viktiga roll för en säker byggarbetsmiljö och byggproduktion.
En byggherre vill ha något byggt och kontaktar en eller flera konsulter för att gå från idé till handling. Redan när man lämnar idén till att börja forma detta till olika ritningar och funktioner påbörjas det som Arbetsmiljöverket kallar för BAS-P-skedet, byggarbetsmiljösamordningen för projekteringen/planeringen. Detta skede kan pågå i olika steg, från systemhandling till ramhandling, till bygglovshandling till bygghandling. Byggherren kan alltså utse BAS-P till de olika faserna i projekteringen och planeringen, så länge det tydligt framgår brytpunkterna för de olika BAS-P byggherren haft. Är vi med projekteringen brukar vi utses till BAS-P, ofta när man går från bygglovshandling till bygghandling, och ibland när bygglovshandlingar ska tas fram.
I detta BAS-P-skede ska vi samordna arbetsmiljöarbetet som utförs av de olika projektörerna och faktiskt även byggherren. Vi formar utifrån projektörers och byggherres medverkan huvudtidplanen, börjar bygga upp APD (arbetsplatsdisposition) och AMP (arbetsmiljöplan) och utvecklar såklart de olika ritningarna och övriga handlingar som behövs för en säker produktion. Vår uppgift som BAS-P är att byggarbetsmiljösamordna, men det är projektörerna och byggherren som ska medverka i arbetet och beakta olika arbetsmiljöaspekter i sina beslut kring lösningar och förutsättningar, för att skapa en säker byggproduktion och säker byggarbetsmiljö.
Den 1 januari 2025 förtydligas och utvecklas detta i de nya arbetsmiljöföreskrifterna som börjar gälla då, särskilt i AFS 2023:3, främst i kapitlen för byggherren, projektörerna, BAS-P och BAS-U och i kapitlet för de grundläggande principerna. Låt oss titta på nyheterna i AFS 2023:3 gällande vad BAS-P behöver göra, vilket framför allt anges i kapitel 3 som dedikeras rollen som BAS-P.
Först och främst ska BAS-P, precis som byggherre och projektörer, medverka i att beakta arbetsmiljön både för byggproduktionen och för den kommande driften. BAS-P ska tillämpa grundprinciperna för en god arbetsmiljö. Grundprinciperna ska vägleda alla fram i projekteringen. Det handlar om att på ett systematiskt sätt och med tillräcklig kompetens identifierar, bedömer och hanterar risker för att eliminera dem eller ta fram åtgärder för dem. Vilka risker kan undvikas och vilka kan inte undvikas och därför måste hanteras? Fallrisker? Ergonomiska risker? Kemiska risker? Andra risker? Här ska inte vi som BAS-P kunna allt, även om vi såklart ska bidra, utan här kommer projektörerna och byggherren in i bilden, men vi ska framför allt samordna och säkerställa att denna systematik sker. Det gäller att inte bara titta enskilt på varje del, utan att skapa en bild över hur allt hänger samman och påverkar varandra på olika sätt.
I det systematiska arbetet i samordningen bygger vi upp en tidplan för produktionen, som såklart sedan BAS-U tar över och jobbar vidare med. Det är nytt i föreskriften att tidplanen lyfts fram på det sätt det nu gör, och det är bra, för tidplanen är en av de viktiga grundbultarna i att skapa goda förutsättningar för en säker arbetsmiljö i produktionen. Allt för korta tidplaner, som varken är realistiska eller schyssta, ställer till det i produktionen, och skapar dels en enorm stress på grund av viten, men skapar också ökade risker för olyckor och psykosocialt dålig arbetsmiljö. Vår uppgift som BAS-P är att ombesörja att aktörer och individer inte krockar i tid och rum, samt att säkerställa en god arbetsmiljö i övrigt för att undvika olyckor och ohälsa.
BAS-P ska också lotsa fram projektörer och byggherre i arbetsmiljöarbetet och i att få ta del av åtgärder för risker, där BAS-P påbörjar arbetet med en arbetsmiljöplan (AMP) som sedan tas över av BAS-U inför produktionsskedet att jobba vidare med.
Att prata om arbetsmiljörisker och åtgärder under projekteringsmötena är viktigt, där bland annat Arbetsmiljöplanen, Arbetsplatsdispositionen (APD), Huvudtidplanen, projekteringstidplanen och produktionstidplanen behöver samordnas och byggas upp för att förebygga olycka och ohälsa.
Tidplaneringen måste tas upp. Det är viktigt att ha respekt för tänkt tidplan för projekteringen och planeringen, för att skapa tillräckligt med tid för att kunna planera och samordna produktionen. Det är också viktigt att involverade projektörer också förstår och beaktar de olika lösningarna och förutsättningarna för moment som uppstår kring deras valda lösningar så att produktionstidplanen blir så väl tilltagen att ohälsa och olycksfall kan undvikas. Vi vet att vissa metodval eller materialval kräver mer tid, i leveranstider, i utförande och i uttorkning, och det måste man förstå och väga mot en realistisk och väl tilltagen tidplan till förmån för en säker byggproduktion.
BAS-P ska också säkerställa att en lämplig arbetsmiljödokumentation byggs upp som sedan ska kunna användas under driftskedet och framtida renoveringar med mera.
Vi tycker att det nya regelverket är bra i denna nya föreskrift, som särskilt lyfter fram byggarbetsmiljösamordningen och projekteringen, och att Arbetsmiljöverket i stora delar fångat upp viktiga ingredienser för att skapa förutsättningar för en säker byggproduktion. Vi utgår också från att byggherrar och projektörer fångat upp detta och spetsat till sina rutiner och ledningssystem, för att ännu bättre kunna bidra i detta framåt, så man inte bara tar fram sin tekniska lösning eller design, utan att man också sätter sig in i vad den betyder i produktionstid, i arbetsmiljörisker och vad som behöver göras för att förebygga olyckor och ohälsa.
Givetvis har våra byggherrar och projektörer god koll på de nya föreskrifterna och tycker precis som vi, att det är hög tid för ett ytterligare ökat fokus på en säker produktion, redan under projekteringen. Som BAS-P kommer vi att driva och samordna det arbetet. Under 2024 har vi lagt ned mycket utbildningstid på våra handläggare inom både BAS-P och BAS-U för att verkligen stå redo och lyfta upp arbetet utifrån de nya föreskrifterna. Vi har också uppdaterat vårt ledningssystems olika rutiner och förtydligat i allehanda mallar och checklistor.
Ni som ännu inte fångat upp de nya föreskrifterna och läst in er på dem, ni hittar dem på www.av.se och kan kostnadsfritt ladda ned dem, 2023:1 - 2023:15. De börjar gälla den 1 januari 2025, men om Ni inte redan har koll på dem är det hög tid att förbereda er för dem, rutinmässigt och kunskapsmässigt! Vi är redo, som BAS-P, BAS-U och som byggentreprenör!